Både laksenæringa og andre vareleverandører har gjort seg svært gode erfaringer de første månedene etter at "lakseferga" ble ønsket god tur ut fra Hitra kysthavn i august.
Coop Norge varsler allerede at de kommer til å flytte mer varer over på sjøfrakt, og oppdrettsselskapet Lerøy Seafood skryter av både framføringstid og prisen.
– Vi har nesten ikke merket overgangen fra ordinær biltransport gjennom vår transportpartner. Det tar vi som et godt tegn.
Det sier Robert Radford. Han er transportsjef import hos Coop Norge.
Laks sørover, andre varer nordover
Etter mange års ideutvikling og prosjektering ble lakseferga mellom Midt-Norge og kontinentet ønsket vel avgårde i august. Det såkalte Shortsea-prosjektet gjennomføres nå som resultat av et mangeårig arbeid med å få seilt skyttel mellom havnene i Rørvik og Hitra og Rotterdam.
Gjennombruddet kom som følge av at vareprodusenter som Bama, Asko, Coop og Tine også ble med på planene. Det gjør at skipene på retur til Midt-Norge vil frakte gods som ellers ville gått med vogntog til regionen. Ved at laksen og dagligvarene tar turen over sjøen, skal Shortsea-prosjektet spare lakseveiene for 13.000 vogntog i året - halvparten av totalen.
Tosifret antall traller på hver skipning
Coop Norge er klar på at de er klare for å flytte enda flere over på kystens riksvei nr 1, som sjøveien ofte blir kalt. Overgangen fra landtransport til sjøfrakt har nemlig vært nærmest sømløs for dagligvaregiganten.
– Coop er sterkt opptatt av miljø og bærekraft, og er meget godt fornøyd med å flytte varestrømmer fra Europa over til sjøtransport. Vi har som mål å øke lastene vi tar på sjøen opp norskekysten, sier Radford i en pressemelding.
Les hele saken på HitraFrøya
Comments